FAQ Tidynu om hemstädning

Frågor och Svar kring våra tjänster

 

STÄDNINGEN

Vilka moment ingår i hemstädningen?
Se vår checklista. Självklart kan vi hjälpa er med andra delar också, exempelvis ugnsrengöring, fönsterputs mm. Meddela din kontaktperson i sådana fall så planerar vi in detta.

Utför ni storstädning/visningsstädning/flyttstädning?
Ja. Kunden måste dock stå för dammsugare, mopp och hink.

Går det att kommunicera med städarna?
Alla våra städare förstår och kan kommunicera på svenska eller engelska.

Kontrollerar ni belastningsregistret vid rekrytering av städare?
Ja.

I vilka städer är ni aktiva?
Vi har i dagsläget städare i Stockholm, Uppsala och Västerås.

Vad skiljer Tidynu! från andra städbolag?
Kommunikation och personligt engagemang. Vi fokuserar på att hålla en tät dialog med våra kunder och ofta stämma av att städningen håller hög kvalité och standard. Alla kunder är olika, men vi vill att du ska få den städning du önskar genom att tidigt fånga upp dina önskemål, synpunkter och feedback. Dessutom är miljön viktig för oss, vilket gör att samarbetar med Pure Effect som levererar klimatsmarta och hållbara produkter.

STÄDMATERIAL

Vad måste jag ha hemma för att ni ska kunna städa hos mig?
Oavsett om du tecknar vårt abonnemang för städutrustning eller ej måste du ha dammsugare, mopp och hink hemma samt tvätta trasorna mellan varje städtillfälle.

Vad kostar ert abonnemang med städprodukter från Pure Effect?
99 kr/månad. Detta går ej enligt Skatteverkets regler att göra RUT-avdrag på.

Om jag tecknar abonnemang med städprodukter (Pure Effect), får jag använda produkterna själv också?
Ja absolut. Vi uppmuntrar till att du använder dessa produkter då rester av kemikaliebaserade rengöringsmedel kan ta bort effekten av Pure Effect.

Vad är fördelarna med att använda hållbara städprodukter från Pure Effect?
Det är många. Det blir rent på djupet samtidigt som det är bra för både familj, städare och miljö. Det är dessutom enkelt att använda. Läs mer här om fördelarna här.

EKONOMI

Vad kostar det?
Ordinarie pris är 209 kr/timme efter RUT-avdrag. Om du även anlitar oss för barnpassning genom Nannynu! får du ta del av våra kombinationsrabatter. Läs mer om detta här. Om du vill teckna vårt abonnemang med städprodukter så tillkommer 99kr/mån. Om du vill att vi använder dina egna trasor och rengöringsmedel slipper du den kostnaden.

Har ni några dolda avgifter?
Nej. Du betalar per timme som städaren är hos dig. Vi har ingen administrationsavgift, inställelseavgift eller liknande. Undantaget är fakturaavgift på 25kr/avi om du önskar pappersfaktura.

Vad innebär RUT-avdraget?
Det innebär att du får göra avdrag på din skatt när du anlitar ex. en städfirma såsom Tidynu! Du betalar bara halva beloppet och resten ansöker vi om från Skatteverket. Observera att du som kund ansvarar för att hålla koll på om du är berättigad till RUT-avdrag samt om du har pengar kvar i potten (vanligtvis 25 000 kr/pers och kalenderår). Observera också att RUT-avdraget endast kan användas för arbetskostnaden, inte materialkostnader. Läs mer om RUT-avdraget på Skatteverkets hemsida.

När skickar ni ut fakturan?
Vi sammanställer alla timmar du använt i månaden och skickar ut en faktura runt den 10:e i månaden efter. Om du använt städning i oktober kommer alltså fakturan för dessa timmar runt den 10 november.

Är du även barnvaktskund samfakturerar vi med Nannynu! de månader du har både städning och barnpassning.

Vilka betalningsalternativ erbjuder ni?
Standard är pdf-faktura via e-post. Vi erbjuder också betalning via autogiro samt pappersfaktura (25 kr/avi).

Hur lång betalningstid har ni?
Förfallodatum är den 26:e varje månad.